Svar: Kost - 5 mdr.
2. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud og sålænge din datter kun drikker ca 100ml mme af flaske om dagen, så lyder det helt relevant at hun vågner midt nat og har behov for en flaske mælk der.
Faktisk siger man at det først er når barnet er 6 måneder gammel, at barnet er i stand til at indtage sit mælkebehov i løbet af dagen og derfor ikke længere behøver mælk midt om natten...
Jeg tænker dog at du måske kan forsøge at bytte lidt rundt på skemad og mælk, så du starter med skemaden og fylder efter med mælken. Derudover tænker jeg at du måske skulle forsøge med skemad 2-3 gange dagligt, da jeg kan se at hun nogle gange spiser 1½ dl. grød. Det kan derfor være en god idé at tilbyde en lille dl. 3 gange dagligt i stedet for 1½ dl. 2 gange dagligt. Det giver mulighed for større variation og samtidig også plads til lidt mere mælk i maven efterfølgende. Du må forsøge dig lidt frem med dette.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 8-8.30: Evt. 3/4-1 dl. risgrød med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Evt. 3/4-1 dl. Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt grøntsagsmos som topping i stedet for frugt, du kan også give grøntsagsmos til frokost og vand af kop. Hvis du vælger af vente med dette skemåltid lidt endnu er det helt fint, så giver du bare flaske som hidtil inden middagslur.
Flaske med mme og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16-16.30: Flaske med mme
Powernapper ½ times tid, som nu
Aften 17.30-18: Evt. 3/4-1 dl. Grøntsagsmos og vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme ca kl. 19
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 24-05/06: Evt. flaske x 1 eller kan måske springe over midt nat, men som sagt er de fleste børn 6 måneder inden de kan dette.
Som du kan se har jeg i denne plan nævnt 3 måltider skemad og du skal naturligvis gå stille og roligt frem. Det er således fint at du den næste uge eller to øger til to måltider skemad dagligt og derefter øger til 3 som planen viser. Ellers bibeholdes tilbudet af flasker, som beskrevet i planen videre frem og det burde sikre din datter hendes mælkeindtag.
Hvis hun selv vågner og kræver mælk kl. 22 og igen kl. 02, så er det sådan hendes behov er og så må du vente på hun bliver lidt ældre og begynder at kunne trække tiden lidt mere. Det er korrekt at blå allomin 2 mætter mere end allomin 1. Allomin 2 er dog en tilskudsblanding og det anbefales at den kun udgør to af dagens flasker i 4-6 måneders alderen. Men du kan godt forsøge om det vil gøre en forskel for jer om aftenen.
Jeg tænker således at tiden også arbejder for jer og at I ved hjælpe af ovenstående plan vil se at der kan ske ændringer i løbet af den næste måneds tid... :o)
Med hensyn til pasning, så må farmor og farfar forsøge at følge samme rytme som I gør. Putte hende til nogenlunde fast tid, tilbyde hende flaske og skemad som I plejer, skifte hende som I plejer at gøre det. Jo mere genkendelighed jo mere ro. Hvis storesøster skal passes sammen med lillesøster så skal hun sikkert nok fortælle hvordan I plejer at gøre:o)
Med hensyn til at putte lillesøster så er det fint at lade hende selv finde roen hvis hun kan. Men hvis hun græder og er ked af det, så skal hun naturligvis trøstes, evt. trilles en tur i barnevognen - farmor skal gøre det som virker trygt og rarest for alle.
Rigtig god fornøjelse lørdag - husk nu at nyde det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske